Sunday, May 11, 2014

DIY: De budgetvriendelijke pastelvaas


Ik heb deze leuke vaasjes zien staan bij Rewind in de Kloosterstraat te Antwerpen. Een leuke winkel met originele en milieuvriendelijke ontwerpen.





Je had ze in allerhande maten en pastelkleurtjes maar toen ik de prijs zag was ik even verbaasd. Waarschijnlijk omwille van de originaliteit en het materiaal: een soort van porselein vermoed ik. Vermits dit toch een beetje aan de dure kant was voor een tijdelijk, trendy ontwerp besloot ik om zelf aan de slag te gaan en het te proberen evenaren. Hieronder vind je stap voor stap hoe ik aan mijn eigen ontworpen vaas ben gekomen.


Benodigdheden:

-1 lege bus van een kuisproduct, vorm zelf te bepalen
-enkele oude kranten
-aceton of nagellakremover
-primer
-acrylverf: pastelkleurtje naar keuze
-acrylvernis mat
-platte verfborstel
-plastic bloem of tak naar keuze

Werkwijze:

Ontdoe de lege bus van het etiket. Dit kan je doen door ze te weken in een badje met warm water zodat het etiket loskomt. De overige restjes kan je verwijderen met wat aceton. Zie dat je lege bus zo egaal mogelijk is, dus alle plakresten zeker verwijderen. Dep de bus schoonmaakmiddel goed droog vooraleer je naar de volgende stap gaat.
Neem primer en borstel bij de hand en verf 1 laag primer over gans de bus. Breng zo egaal mogelijk aan. 



Laat dit minstens een uur drogen voordat je de acrylverf aanbrengt met je pastelkleurtje. Ik denk dat ik de primer zeker een halve dag heb laten drogen om het perfecte effect te bekomen.
Verf vervolgens de schoonmaakbus met de pastelkleurige acrylverf, weer eens zo egaal mogelijk. Laat deze laag minstens 24 uur drogen.


Na een dag breng je de laatste laag aan: de matte acrylvernis. Breng ook deze keer weer zo egaal mogelijk aan en laat drogen.



Nu is de vaas klaar om te gebruiken en kan ze tegen een stootje. Zet er een mooie zijdebloem of tak in naar keuze en fleur je interieur op!


Een leuke moederdag aan alle mama's!

1 comment:

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!