Thursday, May 15, 2014

Home made green curry



De Aziatische keuken is en blijft een van mijn favoriete. Lekkere curry’s, rijst en noedels, verse loempia’s en heerlijke kruiden zoals koriander, gember en kurkuma. Ik heb onlangs mijn eigen versie van de groene curry geprobeerd. Ik eet graag pikante gerechten maar ik heb deze eenvoudige curry nog redelijk zacht gehouden. Oordeel zelf maar wat je ervan vindt maar ik ga hem toch regelmatig nog eens op het menu zetten.


Ingrediënten:

-jasmijnrijst
-dubbele kipfilet
-arachideolie
-chilipeper
-6 pijpajuinen
-gember
-groene curry pasta
-kokosmelk 400ml
-handvol peultjes
-1 aubergine
-handvol koriander
-halve limoen
 
Werkwijze:

Begin met het voorbereidend werk:
Snijd de kipfilet in kleine blokjes. Spoel de pijpajuin en snijd deze overlangs in 2 delen. Snijd vervolgens in grove stukken.  Ontdoe de chilipeper van de zaadlijsten en snijd in kleine stukjes. Neem een handvol peultjes en snijd deze telkens in 2. De aubergine mag je ook in kleine stukjes snijden, ongeveer hetzelfde formaat als de blokjes kipfilet.

Nu kan je beginnen koken:
Giet wat arachideolie in een hete wokpan. Doe de chili en de pijpajuin er in en laat deze goed sudderen. Doe vervolgens de gember erbij: je kan deze raspen ofwel gebruik je gember uit een potje of gemarineerde gember. Ik doe er daarna ongeveer 4 theelepels groene curry pasta bij maar de hoeveelheid bepaal je zelf naar eigen smaak. Giet de kokosmelk erbij en roer even door. Nu mogen de blokjes kipfilet erbij. Laat deze zacht meekoken tot ze heerlijk mals zijn. Blijf tussendoor proeven! Want misschien is er te weinig kokosmelk in of te weinig curry pasta, voeg gerust toe naar eigen smaak. Nu is het tijd om de peultjes en de aubergine toe te voegen en mee te laten koken. De peultjes mogen nog ietwat beetgaar zijn, vandaar dat ik ze nu pas toevoeg. Voeg de fijngesneden koriander toe en pers een halve limoen uit over het geheel. Laat nog ongeveer een tiental minuten sudderen en kook ondertussen de jasmijnrijst.
Serveer de groene curry in een diep bord of in een mooie kom en strooi er nog wat verse koriander over. De jasmijnrijst apart serveren en het heerlijke curry gerecht is klaar. Je kan dit uiteraard ook klaarmaken met rundvlees, varkensvlees of scampi’s. Smakelijk!

No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!