Sunday, October 26, 2014

Tarte au sucre

Bij een lazy sunday hoort een zoet vieruurtje en wat is er dan beter dan een gezonde suikertaart. Gezond zal je denken? Ja hoor, de gezonde touch wordt verzorgd door een heerlijke basis van appelmoes. Niet dat ik het type persoon ben die de calorieën telt, integendeel. Maar het feit dat er niet enkel suiker, suiker en .. suiker in zit maakt al veel goed!


Ingrediënten:

-5 zure appels (type granny smith)
-1 pakje bladerdeeg (kant-en-klaar)
-een snuifje kaneel
-2 eieren
-1 eigeel
-125g kristalsuiker

Werkwijze:

Begin met de appelmoes. Snijd de appels in fijne stukjes, doe ze in een kookpot met wat water en zet op het vuur. Doe er nog een snuifje kaneel bij en laat dit koken tot het een appelmoes wordt. Ikzelf ben een voorstander van kaneel. Ik houd enorm van de smaak van dit kruid bij appeltjes, dus is het voor mij niet meer dan normaal dat ik het erbij doe. Laat daarna de appelmoes goed afkoelen. Ik zet de pot in een bain-marie met ijskoud water. Wanneer je meer tijd hebt, kan je de appelmoes ook gewoon laten afkoelen. Maar om eerlijk te zijn heb ik daar gewoon geen geduld voor dus kies ik de easy way.
Neem het vel bladerdeeg en leg dit in de ronde taartvorm. Druk de zijkanten goed aan tegen de rand van de bakvorm en rol eventueel de overtollige randjes bladerdeeg een beetje om.
Ondertussen kan je het suikermengsel maken. Neem daarvoor de 2 eieren, 1 eigeel en 125g suiker en mix dit alles samen tot je een schuimige massa bekomt.
Vul de taartvorm eerst met het afgekoelde appelmoes mengsel en strijk dit mooi even. Giet hierover het suikermengsel en zie dat alle appeltjes goed bedekt zijn.
Zet de taart nu een 40-tal minuten in een voorverwarmde oven op 180°C.
Hierna haal je de suikertaart uit de oven en laat je even afkoelen voor je serveert.
Ik heb hem het liefst lauwwarm en nog liever met een bolletje vanille ijs erbij. Zalig lekker!

No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!