Saturday, October 24, 2015

Gentse zaligheid sinds 1954


Een overheerlijke brunch, foodbloggers & lekkerbekken, een pracht van een locatie… zijn nog maar enkele gedachten die door mijn hoofd spoken na de 10e oktober. De ambachtelijke cuberdons van Geldhof was de reden van deze cosy meet-up in Gent. The place to be was Alix –Table et Jardin d’Amis, een plekje waarover ik al veel gehoord had maar nog nooit was geweest. De weelderige, sprookjesachtige tuin met een soort van ingerichte serre met tafels, banken en prachtige decoratie was het plaatje van de dag. Gezelligheid troef was het! Vooral door de serene verlichting en mooie kandelaars, de zachte schapenvachtjes van Mistral Home en een perfect gedekte tafel. Je kan je gewoon geen betere setting voorstellen om kennis te maken met de nieuwigheden van één van België ’s lekkernijen: de Gentse neuzekes…





Shame on you als je deze specialiteit nog nooit zou geproefd hebben… Al meer dan 60 jaar produceert Geldhof de cuberdons. Deze delicatesse wordt geproduceerd in Eeklo volgens een geheim recept en is officieel erkend als traditioneel Vlaams streekproduct. De reden van deze brunch was voornamelijk om de nieuwe zoetigheden uit het assortiment te leren kennen. Daarnaast werden we aan een smaaktest onderlegd en mochten we onze persoonlijke favoriete smaken oplijsten. Er zijn ergere dingen om te doen op een zaterdagochtend, denk je niet? Maak hieronder alvast kennis met de nieuwste smaakjes die vanaf dit najaar verkocht worden.


Chocolade cuberdons


Chocolate is always a good idea! Als dit mijn levensmotto niet is, dan weet ik het ook niet meer. Elke dag mijn stukje chocolade, I’m that kind of girl… Toen ik vernam dat de chocolade cuberdon een van de nieuwigheden in het assortiment was, keek ik toch even verbaasd. Ik wist namelijk niet of de combinatie cuberdon met chocolade wel een match zou zijn. De originele cuberdons werden overgoten met een heerlijk laagje Callebaut chocolade. Melk of puur, beide varianten zijn verkrijgbaar. Deze smaakbelevenis was een schot in de roos. De pure variant heeft mijn voorkeur en ik kan eerlijk zeggen dat ik ze echt wel lekker vind! Samen met de originele cuberdon spant deze de kroon voor mij. Een leuk weetje: Geldhof wilt met dit snoepje doorbreken op internationale grond. Een Vlaams streekproduct vervolledigd met onze andere Belgische trots: chocolade, dat verdient een internationale doorbraak. De nieuwe chocolade cuberdons zullen dan ook verkrijgbaar zijn in de sky shops van Brussels Airport!

Mini Clouds

Bron

Nog een ambachtelijk streekproduct: de sneeuwbal, krijgt vanaf dit najaar een variant genaamd “Mini Clouds” by Geldhof. Voor wie dit nog niet kent, het snoepje bestaat uit een luchtige vanillevulling dat overgoten is met Belgische chocolade en fijne poedersuiker. Een perfect snoepje voor bij de koffie. Deze zullen dan ook niet onopgemerkt voorbijgaan in tal van horecazaken.

Naast de Chocolade cuberdon en de Mini clouds, zijn er nog 3 andere cuberdonvarianten, glutenvrij weliswaar, die een vermelding verdienen. De Agar cuberdon bijvoorbeeld. Deze is op basis van agar: een natuurlijk bindmiddel afkomstig uit zeewier. Een cuberdon die weinig calorieën bevat en rijk aan eiwitten en mineralen. Daarnaast hebben ze ook nog de Aardbei cuberdon (roos) en de Bosbessen cuberdon (blauw). Allebei 100% natuurlijk en gemaakt uit vruchtenconcentraat.

Hebben jullie de nieuwe cuberdons al zien liggen in de winkel of bij de bakker, misschien al geproefd of hebben jullie een duidelijke voorkeur? Let me know…

Kleine noot: Tijdens het schrijven van deze post was ik ook Gentse neuzekes aan het degusteren, er is echt geen betere manier om in de sfeer te komen. ;-)

8 comments:

  1. De Mini Clouds kende ik nog niet maar ze klinken verrukkelijk en ik wilde ze dus zeker eens proeven. De neuzekes doen het hier in de Kempen ook goed! Mijn lokale bakker verkoop Geldhof en ik neems ze soms mee voor mijn lief omdat hij het de beste vindt :) xo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Nikki, inderdaad ik heb ze ook al zien liggen bij onze locale bakker ;-) De mini clouds moet je echt eens proberen, ze zijn lekker zacht vanbinnen en een beetje krokant vanbuiten door het chocolade omhulsel. Héérlijk!

      Delete
  2. Neuzekes zijn niet zo mijn ding, maar die koekjes zien er wel zalig uit!

    x Krizia

    Shark Attack - Fashion Blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. De mini clouds zijn echt heeeel smeuïg en lekker! Een aanrader ;-)

      Delete
  3. Wat een heerlijke blogpost, vol Belgische en Vlaamse trots!
    Nee, die neuzekes en cuberdons heb ik hier in Amsterdam helaas nog nooit gezien. Misschien is het een idee voor een slimme ondernemer om er hier een ambachtelijk winkeltje in te beginnen?
    Leuk dat ik ze hier nog eens voorbij zag komen, die neuzekes. Ik heb ze al héél lang niet meer gegeten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zo jammer dat je ze nog niet in Nederland kunt kopen, daar komt misschien wel snel verandering in nu ze de nieuwe versie met Belgische chocolade uitgebracht hebben. ;-)

      Delete
  4. Dit ziet er zo lekker uit, oei dan moeten we nog even wachten. :)

    ReplyDelete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!