Monday, January 4, 2016

To detox or not to detox?


Een gelukkig en GEZOND 2016 gewenst ! Steeds meer boekjes en websites raden aan om minstens 1 maal per jaar een detox in te lassen. Wat houdt dit nu juist in? Het lichaam reinigen om je terug sterk, gezond en fit te voelen.

Na de feestdagen is dit dus het ideale ritueel. De decadente feestmalen en overdaad aan lekker eten en drinken kunnen er namelijk voor zorgen dat je je achteraf niet meer zo goed in je vel voelt.
Ikzelf heb nog niet zoveel ervaring met detoxen. Ik drink zowieso al elke dag veel water, beweeg regelmatig en ken mijn limiet (feestdagen niet ingerekend ;-) ). Hieronder vind je 2 detox rituelen die ik al eens heb uitgeprobeerd. Ik ben ervan overtuigd dat detoxen eerder een ‘way of life’ is en minder een soort van dieetprogramma. Wanneer je minstens 1 maal per jaar je lichaam kunt zuiveren of ontgiften, is het mogelijk om je veel beter en gelukkiger in je vel te voelen. 

Detoxthee


Er is tot nu toe 1 detox thee die behoort tot mijn favorieten, namelijk de Kusmi Detox thee. Niet noodzakelijk omwille van de naam detox maar vooral omwille van het aroma en de smaak. Deze thee bestaat uit maté en groene thee, limoen en citroengras. Deze thee bevat super frisse aroma’s en is doeltreffend omwille van het ontgiftende effect van groene thee. 2 à 3 minuten laten trekken in een theebuiltje in je thee en warm opdrinken. Je kan hem ook eventueel goed laten afkoelen en nadien als ijsthee opdrinken, lekker ideetje voor in de zomer.

Detoxpoeder

Eind vorig jaar maakte ik kennis met het merk Purasana, meerbepaald met de Green mix uit hun assortiment. Het groene poeder bestaat uit chlorella, barley grass, spirulina en wheat grass en deze superfood dient als supplement bij smoothies of verse sapjes. Je hebt slechts 1 à 2 theelepels nodig per smoothie en gezien dit een natuurlijke voeding is, kan je dit dagelijks toevoegen aan je voedingspatroon. Nadien zou je lichaam meer gezuiverd en gezond moeten zijn.


Ik maakte onlangs een sapje klaar met 2 appelsienen, 10 fijne verse wortels en een beetje gember in de sapcentrifuge, gemengd met 1 goedgevulde theelepel Green Mix. Zelfs een feloranje sapje kleurt dan al snel groen met dit poeder. De smaak, hier moet je even doorheen proeven want vergeleken met een detox thee proeft dit allesbehalve heerlijk, maar het is voor een goed doel…

Eventuele nadelen van een detoxkuur:

Tijdens het detoxen kan je soms het gevoel hebben dat je je slap voelt en hoofdpijn krijgt. Dit zijn geen leuke neveneffecten maar zijn compleet normaal. Het lichaam is zich volop aan het zuiveren.

Heb jij positieve of negatieve ervaringen met detoxen? Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

6 comments:

  1. leuke ideetjes!!! Ik heb zelf een aantal maanden geleden ook de ervaring gehad met detoxen, heb toen een aantal dagen bepaalde voedingsmiddelen niet gegeten of gedronken. Dit maakte wel dat ik me eerst vrij slap voelde zoals je hier vermeldt, maar het effect achteraf is des te positiever!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedankt voor je reactie en leuk om te horen dat je het positief ervaren hebt! ;-)

      Delete
  2. Ik ken deze twee producten niet. De thee lijkt mij heel lekker. Ik in 2015 twee keer een detoxkuur van 9 dagen gevolgd en dit ging beide keren goed.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Nesrin, leuk te horen dat ook bij jou de detox goed verlopen is. Deze thee van Kusmi is inderdaad lekker en kan ik alleen maar aanraden om eens te proeven!

      Delete
  3. Af en toe - ik streef naar 2 x per jaar, maar dat lukt niet altijd - detox ik met de citroensapkuur. Iedere keer weer is dat een compleet andere ervaring. Maar ik vind het altijd weer heerlijk om te doen. Zowel voor wat het met mijn lichaam doet, als voor wat het met mijn geest doet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmm klinkt heerlijk met citroen, misschien toch ook eens zo'n cleanse proberen!

      Delete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!