Monday, April 25, 2016

Lasagne à la flamande


Deze tijd van het jaar ligt me wel op culinair vlak: framboosjes, Oosterscheldekreeft, lamsoor… noem maar op! De asperges zijn ook terug in het land en ze smaken elk jaar weer verrukkelijk. Elk jaar kijk ik uit naar mijn eerste gerechtje met asperges. Als alternatief op de klassieke “Asperges à la flamande” maakte ik een lasagne klaar met ongeveer dezelfde ingrediënten: de “lasagne à la flamande” is ontstaan uit mijn liefde voor asperges in combinatie met de zuiderse keuken. Ben je benieuwd naar mijn recept?

Ingrediënten: (4 personen)

-2 gekookte eieren, fijngesneden
-Een handvol fijngehakte dille
-Een handvol fijngehakte platte peterselie
-250ml room
-Peper en zout
-1 teen look
-10 witte asperges
-olijfolie
-lasagnevellen (9 à 10 vellen afhankelijk van de grootte)
-200g gerookte zalm
-160g bûche de chèvre of brokkelige, zachte geitenkaas
-Een klontje boter

Werkwijze:

Begin met de voorbereidingen. Ik neem 1 ovenschaal met afmetingen 28x18cm, dit is goed voor een maaltijd van 4 personen.
Kook de twee eieren hard en laat ze afkoelen onder koud stromend water. Pel de eitjes en snijd ze fijn. Zet dit opzij samen met de fijngehakte dille en platte peterselie, ongeveer een handvol van elk kruid.
Voor de saus neem je 1 flesje room van ongeveer 250ml en deze kruid je af met peper, zout en 1 geperst teentje look. Meng alles goed door elkaar.
Schil de 10 asperges zoals het hoort en zet een grillpan op het vuur. Laat de pan goed heet worden en leg vervolgens de met olijfolie ingestreken asperges op de plaat. Kruid goed af met peper en zout en laat gedurende een twintigtal minuutjes grillen. Keer ze geregeld om van kant en zie dat ze overal mooi de grillstrepen vertonen. Zet de asperges na het grillen even opzij in een ovenschaal om af te koelen en snijd ze daarna overlangs in 2 delen.
Kook de lasagnevellen zoals vermeld op de verpakking.

Verwarm nu de oven voor op 180°C en schik de ingrediënten in de ovenschaal als volgt:


1.     Strijk de onderkant van de schotel in met 2 lepels roommengsel
2.     Schik er 3 lasagnevellen op en strijk deze nogmaals in met wat room
3.     Schik er enkele plakjes gerookte zalm op
4.     Strooi de dille en peterselie erover
5.     Schik hier 10 halve asperges op zoals op de foto
6.     Strooi de helft van de eitjes er bovenop
7.     Schik er enkele klontjes boter op
8.     Kruid af met peper en zout
9.     Herhaal alles vanaf puntje 2 t.e.m. puntje 8
10.  Leg er een laatste laag lasagnevellen op
11.  Brokkel de geitenkaas er volledig over en giet de overblijvende room hierover
12.  Bak de “lasagne à la flamande” ongeveer 25 minuten in de voorverwarmde oven
13.  Serveer lauwwarm

Smakelijk!

4 comments:

  1. Dat ziet er goed uit! Ik lust nog niet zo heel lang asperges. Ik ben echt gewoon moeten raken aan de smaak, maar ik ga er nu ook mee aan de slag. Deze lasagne lijkt me een goede start ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dank je wel! Vroeger lustte ik ook niet graag asperges maar nu kan ik er niet genoeg van krijgen tijdens 'aspergeseizoen'.. je kan er ook zo mee variëren, net zoals dit recept in lasagnevorm. x

      Delete
  2. Ooh, ik ben dol op asperges! Dit ziet er gewoon heerlijk uit! Ga ik zeker en vast eens proberen! Thanks voor die recept! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks! Laat me weten wat je ervan vond! ;-)

      Delete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!