Wednesday, May 25, 2016

Homemade Lemonade


Het zomerse weer blijft een beetje achterwege, maar dat houdt me niet tegen om al te dromen van vakantie en frisse zomerdrankjes. Onlangs was het dan ook zo ver. We hielden een Mexicaans feestje met zelfgemaakte taco’s en streekgebonden specialiteiten. (Hiervan zal ik in de komende weken ongetwijfeld nog een receptje delen) Aangezien de Mexicaanse keuken nogal SPICY is omdat ze gebruik maken van de verscheidene hete pepers: habanero, chipotle, enz… besloot ik een verfrissend drankje erbij te serveren: mijn huisgemaakte limonade. Ik hoef hier dan ook geen tekening bij te maken dat mijn limonade wel in de smaak viel. Het frisse accent van dit ijskoude drankje paste perfect bij de Mexicaanse keuken.

Normaal gezien ben ik geen fan van light drankjes en alternatieven voor échte suiker maar onlangs ontdekte ik een nieuw product van Canderel, namelijk de kristalkorrel van Canderel in een handige strooiverpakking met afsluitbaar dopje.


Deze Canderel Kristalkorrel heeft een zoete smaak maar dan wel zonder calorieën. De kristalkorrel is voornamelijk geschikt voor hoge temperaturen, dat wilt zeggen dat deze toepassing de smaak niet verliest bij het koken of bakken. Qua dosering is dit pakje van 250g daarenboven nog zuinig ook. Want een halve koffielepel Canderel Kristalkorrel heeft dezelfde zoetwaarde als een volledige koffielepel suiker, én dan nog eens zonder calorieën. Ik vond deze sucralose dan ook ideaal voor de bereiding van mijn limonade en bijgevolg wordt deze ineens omgedoopt tot een “Guilt-free lemonade”. Ideaal voor die zoete, zomerse avondjes zonder jezelf schuldig te voelen dat je te veel frisdrank hebt gedronken én natuurlijk ook gezonder voor de kindjes.

Ingrediënten:

-2 liter kokend water
-5 citroenen om te persen
-1 citroen om in schijfjes te snijden
-1 limoen om in schijfjes te snijden
-1 groot stuk verse gemberwortel (ongeveer 150g)
-1 vanillestokje
-75g Canderel Kristalkorrel
-1 kaneelstokje
-Verse muntblaadjes ter afwerking

Werkwijze:

Zet 2 potten op het vuur. In de ene kook je 2 liter water en in de andere begin je aan de limonade. Hiervoor pers je 5 citroenen uit en snijd je 1 citroen en 1 limoen in schijfjes. Schil de gemberwortel en snijd deze in fijne schijfjes.
Voeg de gemberschijfjes bij het citroensap en bij de citroenschijfjes. Snijd het vanillestokje overlangs en schraap de zaadjes hieruit. Doe de vanillezaadjes bij het citroensap en voeg de vanillestok toe. Voeg de Canderel toe samen met het volledige kaneelstokje.
Giet nu het kokend water over alle ingrediënten en roer een paar keer goed om.


Laat de limonade nu apart afkoelen in de ijskast. Ik heb de limonade een nacht laten trekken zodat alle smaken mooi tot zijn recht komen.

Klaar om te serveren? Haal de vanillestok en de kaneelstok uit de limonade. (alle andere ingrediënten mogen erin blijven) Doe de limonade in een grote kan of serveerpot en voeg hier veel ijsblokjes of crushed ijs aan toe. Doe er een grote hoeveelheid verse munt bij en roer de limonade nog eens flink om. Geniet ervan!


No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!