Tuesday, June 14, 2016

Bakken met Dr. Oetker: traditionele gebakjes met slagroom


Wanneer mijn grootmoeder een biscuit bakt is steeds heel de familie enthousiast! Ze bakt hem lekker luchtig, bedekt de biscuit met een smeuïg laagje vers geklopte room en versiert hem met wat fijngesneden seizoensfruit. De zijkanten werkt ze meestal af met wat à la minute geschaafde chocoladeschilfers. Echt waar, het is steeds uitkijken naar mémé haar huisgemaakte biscuit. We hebben allemaal wel een typisch recept van de mama of van de grootmoeder waar niemand anders aan kan tippen. Mijn grootmoeders’ succesrecept voor dit heerlijk smeuïg gebak kan ik bijna niet evenaren, maar dat geldt overigens niet alleen voor haar biscuit…

Onlangs leerde ik, je zal het misschien wel gezien hebben op mijn Instagram, het volledige bakgamma kennen van Dr. Oetker. Ik moet eerlijk toegeven dat ik Dr. Oetker vooral kende van hun pizza’s en minder door hun uitgebreid assortiment aan benodigdheden bij het bakken van zoetigheden. Shame on me… Dr. Oetker bestaat immers al 125 jaar en mijn wereld ging even open. Het aanbod is zo groot dat bakken nog nooit zo makkelijk werd: Biscuit Génoise, Cheesecake, muffins, gelatine, slagroom, vanillesuiker, banketbakkersroom, aroma’s, kleurstoffen, glazuren… zijn nog maar enkele van hun producten.

Gezien traditie en kwaliteit zo hoog in het vaandel staan bij Dr. Oetker, en ik nog steeds mijn collega’s moest trakteren op iets zoets voor mijn verjaardag (oepsie..), besloot ik het succesrecept van mijn grootmoeder haar wereldbekende biscuit na te bootsen met behulp van de Biscuit Génoise, de Klop-Klop, het Vanille aroma, de cupcake zilverparels én de bakspray van Dr. Oetker. Ik maakte “cupcake-biscuits à la mémé”. Here we go…


Ingrediënten voor 12 à 15 cupcakes:

Voor de Biscuit Génoise:
-1 pak Dr. Oetker Biscuit Génoise
-4 eieren
-50ml melk
-1/2 pipetje vanille aroma van Dr. Oetker

Voor de Klop-Klop slagroom:
-1 doosje Klop-Klop bestaande uit 2 zakjes van 35g
-160ml koude melk

Voor de bakvorm:
-1 bakspray van Dr. Oetker

Voor de afwerking:
-10 fijngesneden aardbeien
-1 stuk pure chocolade: in chocoladekrullen geschraapt
-Cupcake zilverparels van Dr. Oetker

Werkwijze:

-Verwarm de oven voor op 180 graden.

-Start met de voorbereidingen voor de Biscuit Génoise.
Doe de 250g deegmix van Dr. Oetker samen met 4 eieren en 50 ml melk in een kom, samen met een half pipetje vanillearoma. Mix deze ingrediënten goed luchtig zoals aangegeven op de verpakking.

-Vet de springvorm of vormpjes in met de bakspray van Dr. Oetker en laat even 3 minuten staan.

-Giet het deeg in de vorm(en) (ongeveer 3/4e) en zet in de oven.
Ik had 2 vormen van 6 cupcakes per vorm en bakte deze voor ongeveer 20 minuten goudbruin op 160 graden. Heb je een grotere vorm, volg dan de instructies op de verpakking.

-Haal de bakvormen uit de oven en laat het gebak een tiental minuten afkoelen in de vorm.

-Klop ondertussen de slagroom met de Klop-Klop van Dr. Oetker. Volg de aanwijzingen op de verpakking. Eenvoudiger bestaat bijna niet. Je voegt de 2 zakjes klop-klop samen met 160 ml koude melk en klopt deze op tot een vaste massa.

-Spoel de aardbeien schoon en snijd ze in fijne schijfjes. Maak chocoladeschilfers van het stuk pure chocolade met behulp van een rasp.

-Na 10 minuten haal je de gebakjes uit de vorm en snijd je elk gebakje in 2 delen. Smeer elke onderkant in met wat slagroom en bedek deze met de fijngesneden aardbeien. Doe het bovenste van de cake er terug op en bedek nu de volledige cakejes met slagroom. Dit doe je best met behulp van een pottenlikker of een mes.


-Strooi er chocoladeschilfers over en rond en werk af met wat zilverparels en een aardbei. Smakelijk!


2 comments:

  1. dat ziet er heerlijk uit!
    ze zullen wel gesmuld hebben op jou werk.
    liefs

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedankt lieve bakdame! Ze waren heel tevreden :-p

      Delete

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!