Tuesday, July 19, 2016

Lekker broodje met vegetarische balletjes


Af en toe probeer ik wel eens een vegetarische lunch of diner in te lassen. Ik ben een alleseter en ook al ken ik bitter weinig van de vegetarische/veganistische eetcultuur, ik ben wel fan van lekker knapperige groentjes en heerlijke zelfgemaakte dips. Mijn eerste falafel-ervaring was op een festivalletje, lang geleden, en ik moet eerlijk toegeven dat dit zo tegengevallen was dat ik dit daarna nooit meer gegeten heb. Sinds de kikkererwten en de hummus echter zo’n rage geworden zijn (en ik er ook wel fan van ben!), heb ik het er terug op gewaagd. Deze keer echter, maakte ik de falafel balletjes op mijn eigen manier klaar. Gecombineerd met wat lekker brood en frisse tzatziki is dit een toppertje!

Ingrediënten:

-400g kikkererwten (HAK)
-30g koriander
-4tl gerookt paprikapoeder
-2 tenen knoflook
-peper en zout
-komijnpoeder

-arachideolie om te bakken

Voor de afwerking:

-Lekker knapperig brood, ik gebruikte het sesambrood van “Ervin’s Bread”, verkrijgbaar bij “de Gulden Bock”

-Wat verse tzatziki

Werkwijze:

Doe alle ingrediënten (kikkererwten, koriander, paprikapoeder, look, peper, zout en komijn) samen in de blender en mix tot een homogene falafelpasta. Indien het deeg er wat droog uitziet, kan je gerust enkele druppels olijfolie toevoegen. Zie dat alle ingrediënten mooi glad gemixt zijn, m.a.w. stukken kikkererwten zijn uit den boze. Ik gebruikte de kikkererwten van HAK uit een handig zakje. Deze hoef je enkel goed af te spoelen in een vergiet en zijn daarna gebruiksklaar voor dit gerechtje.


Zet de friteuse op of gebruik zoals ik een diepe pan gevuld met arachideolie. Laat de olie goed heet worden en rol de falafel balletjes met de hand. Frituur ze gedurende max. 5 minuten tot ze mooi bruin zien. Serveer in een broodje met wat lekkere tzatziki. Smakelijk!

No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!