Monday, August 8, 2016

BLUE(berry) cheesecake


Cheesecake is stiekem toch wel mijn all time favoriete zomerdessert. Het doet me een beetje denken aan Griekenland, waar ik de lekkerste cheesecake at met kriekjes en een bodem van heerlijke speculaas crumble. Tot nu toe had ik het er zelf nog niet op gewaagd om een home made cheesecake te maken. Gewoon omdat het mij arbeidsintensiever leek dan het eigenlijk is. Sinds ik kennismaakte met de diverse bakproducten van Dr. Oetker, ontdekte ik in hun assortiment de cheesecake. Tijd dus om zelf aan de slag te gaan en te testen hoe makkelijk ik zelf een cheesecake op tafel kan toveren. Voor mijn recept gebruikte ik een doosje “cheesecake” van Dr. Oetker, blauwe kleurstof van Dr. Oetker en uiteraard verse blauwe bessen. Als letterlijke KERST OP DE TAART dompelde ik enkele kersen in witte gebaksglazuur van Dr. Oetker en werkte ik de kersen af met de kleurrijke discobolletjes van Dr. Oetker. Is deze combinatie niet perfect om mee te pronken op een heerlijk dessertenbuffet?

Ingrediƫnten:

Voor de cheesecake:

-Dr. Oetker cheese cake
-500g platte kaas
-200ml vloeibare room
-25g boter
-blauwe kleurstof van Dr. Oetker


Voor de topping of aanvulling bij het dessert:

-Blauwe bessen
-Een tiental kersen
-Witte bakglazuur van Dr. Oetker
-Discobolletjes van Dr. Oetker


Werkwijze:

Open de verpakking van de Dr. Oetker cheesecake en volg de instructies. Er zit een vouwvorm voor een cheesecake in de verpakking, dus geen eigen bakvorm vereist! Enkel een ovenplaat will do!

Verwarm de oven voor zoals op de verpakking aangegeven en vouw de bakvorm van Dr. Oetker volgens instructies. Zet de bakvorm op een ovenplaat zodat je dit straks niet meer moet doen wanneer de vorm gevuld is.

Begin met de zanddeegbodem. Smelt de hoeveelheid boter in een pannetje en voeg de zanddeegmix uit de Dr. Oetker verpakking hieraan toe. Meng goed met een lepel tot je een zanddeeg bekomt en vul de Dr. Oetker bakvorm met dit zanddeeg. Druk goed aan met een lepel.


Voor de taartvulling neem je een kom en meng je de taartmix van Dr. Oetker, samen met de room en de platte kaas tot een homogene massa. Hieraan voeg een kleine hoeveelheid blauwe kleurstof van Dr. Oetker toe. De hoeveelheid bepaalt uiteraard hoe licht of hoe fel de kleur zal zijn. Ik mengde het blauw er losjes door zodat ik een soort van “swirl” bekom. Verdeel dit mengsel tenslotte op de zanddeegbodem en strijk nog even glad.


Zet de bakvorm in de oven voor ongeveer 45 minuten en laat daarna afkoelen alvorens nog 2 uur koel te zetten in de koelkast.
Maak de randen van de bakvorm los en decoreer zoals gewenst. Ik nam een mooie hoeveelheid blauwe bessen en enkele discokersen.


Voor de discokersen heb je het witte bakglazuur en de discobolletjes van Dr. Oetker nodig. Spoel de kersen schoon en laat het steeltje eraan hangen. Leg het pakje bakglazuur ongeopend voor ongeveer 10 minuten in een warm badje. Haal dit er daarna uit en vul een schaaltje met wat bakglazuur. Dompel de kersen er stuk voor stuk ik en vervolgens in de discobolletjes. Leg ze op wat bakpapier en laat ze drogen.




Veel bakplezier!

No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!