Monday, December 19, 2016

Hasselback patatjes


Bijna Kerstmis iedereen! Ligt het aan mij of is het ineens supersnel gegaan? Ik was afgelopen zaterdag nog aan het shoppen voor cadeautjes toen ik me realiseerde dat het eigenlijk nog maar een weekje verwijderd was. De ver-van-mijn-bed-show is voorbij, mensen, en als je nog op zoek bent naar een leuk cadeautje dan raad ik je aan om zeker mijn holiday gift guide eens te checken! Maar in deze blogpost gaat het helemaal niet over cadeautjes, wel over een fantastisch lekker bijgerechtje voor op kerstavond of op het familiediner: de Hasselback potato.

Ingrediënten:

-Aardappelen van ongeveer hetzelfde formaat. 1 grote of 2 kleinere aardappelen per persoon
-Olijfolie
-Gezouten boter
-Verse rozemarijn
-1 teen look
-Zeezout

-Zure room
-Bieslook of lente-ui

Werkwijze:

Neem de aardappelen en spoel ze af onder koud water. Snijd van elke aardappel een klein beetje van de onderkant, zodat ze mooi blijven liggen in de ovenschaal.
Snijd vervolgens smalle schijfjes in de aardappels, maar niet tot helemaal op de bodem. Om dit makkelijker te maken leg je de aardappel tussen 2 snijplanken en snijd je vervolgens met je mes de schijfjes totdat je met het mes de snijplanken raakt.
Masseer de aardappels in met wat olijfolie en schik ze in een ovenschaal.
Zet ze gedurende 20 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C.
Zet ondertussen een pannetje op het vuur waarin je de boter smelt samen met de blaadjes rozemarijn en een doormidden gesneden teentje look.
Na 20 minuten haal je de ovenschaal uit de oven en strijk je met een borsteltje alle aardappels in met de gesmolten boter. Zet nog eens 10 minuten in de oven en herhaal deze stap nog eens 3 keer tot de aardappels mooi zacht zijn vanbinnen en lekker krokant vanbuiten. Strooi er als laatste nog wat zeezout over (patatjes zonder zout is een no-go!) en strijk de rozemarijn erover.

Je kan de Hasselback patatjes met bijna elk stukje vlees of vis combineren. De aardappel zelf kan je afwerken met wat zure room gemengd met fijngesneden bieslook of lente-uitjes.

Tip: op een doordeweekse dag is deze aardappel superlekker te combineren met een gepocheerd eitje en wat grijze garnaaltjes...

Smakelijk!

No comments:

Post a Comment

Bedankt voor uw bericht! Thanks for your comment!